Cara memilih kerjaya - tips

Thursday 28 February 2013


Lupakan tentang gaji. Berikan tumpuan kepada lapan faktor-faktor ini untuk memilih pekerjaan yang sesuai dengan anda.
Sama ada anda sedang mencari pekerjaan pertama anda atau untuk bergerak ke atas dari kedudukan peringkat bawahan, anda akan perlu bijak tentang pencarian dan pilihan muktamad anda. Tidak kira berapa banyak peluang, ia mudah untuk memberikan tumpuan supaya mendapatkan pekerjaan namun anda mungkin terlupa untuk bertanya kepada diri sendiri soalan yang penting: "Adakah saya benar-benar mahu bekerja di sini?"

Kebanyakan pencari kerja kali pertama tidak mengendahkan perkara utama ini sehingga ia terlambat.Anda mungkin teruja bahawa seseorang benar-benar mahu mengupah anda dan anda mengambil tawaran yang pertama.
 Atau, jika anda mempunyai lebih daripada satu tawaran dalam tangan, anda boleh memilih pekerjaan dengan gaji tertinggi - kerana anda mempunyai banyak bil untuk dibayar. Tetapi terdapat lain-lain faktor kewangan yang perlu diambil kira, serta keserasian kerja dengan kemahiran, gaya hidup dan cita-cita.
Untuk membantu anda membuat pilihan yang paling bijak, periksa lapan perkara yang perlu anda nilai apabila memikirkan tawaran kerja. Kenal pasti keutamaan peribadi anda serta pro dan kontra setiap kerja.
1. Manfaat.
Ini adalah sesuatu yang sering diabaikan oleh orang muda yang baru memulakan kerjaya mereka, tetapi faedah kerja boleh bernilai sehingga 30% terhadap jumlah pampasan yang anda. Mulakan dengan mencari berapa banyak perlindungan perubatan dan pergigian anda akan dapat. Anda juga perlu mengambil kira faedah kewangan lain yang datang dengan kerja, seperti pembayaran balik pengajian/latihan, bonus, pembayaran balik perbelanjaan penempatan semula dan bantuan membeli rumah. Jangan memandang rendah nilai faedah bukan kewangan seperti waktu kerja fleksibel.
2. Lokasi.
Anda mungkin tergoda untuk memulakan kerjaya anda di Lembah Klang, JB atau Pulau Pinang -anda mendapati ia menawarkan ganjaran tinggi. Namun anda harus mengambil kira kadar sewa dan kos hidup anda. Dengan mengambil kira lokasi dengan kos hidup yang lebih rendah seperti Alor Setar, Kangar, Seremban dan lain - lain tempat, nilai gaji anda mungkin akan lebih besar. Pertimbangkan bandar - bandar lain yang boleh memberikan kemudahan kepada anda.
3. Perjalanan pergi-balik.
Ini tidak kelihatan seperti perkara yang besar pada mulanya, tetapi harga petrol yang berubah-ubah boleh memberi kesan kepada bajet anda jika anda mempunyai perjalanan pergi-balik yang jauh - tanpa bercakap tentang kesesakan dalam lalu lintas yang boleh menyebabkan anda cepat tua. Kita mengambil masa 30 minit, secara purata, untuk ke tempat kerja setiap hari. Jika kita mengambil masa yang panjang untuk pulang ke rumah, kita akan menggunakan lebih daripada lima jam seminggu pergi dan balik dari tempat kerja. Tetapi masa bukan satu-satunya faktor: Pertimbangkan tekanan perjalanan pergi-balik juga. Adakah anda akan terpaksa melalui perjalanan yang sesak atau ada laluan yang lebih lancar ke pejabat? Apakah pengangkutan awam suatu pilihan? Pastikan anda menambah kos tambang bas, bayaran letak kereta atau tol.
4. Peluang untuk kemajuan kerjaya.
Tiada siapa yang mahu untuk terjebak dalam pekerjaan yang buntu. Oleh itu, tanya penemuduga anda kemungkinan bergerak maju dalam syarikat dan apa yang boleh dilakukan untuk anda mendapatkan kenaikan pangkat. Dapatkan maklumat lanjut jika satu kerja boleh memberikan anda kemajuan yang lebih baik daripada yang lain.Sebagai contoh, terdapat program-program latihan, atau peluang pendidikan di tempat kerja yang akan membolehkan anda untuk mengasah kemahiran anda dan membuat kenalan penting? Ini akan membuatkan anda aset yang lebih berharga kepada syarikat itu - atau meningkatkan peluang pekerjaan anda di tempat lain apabila anda sudah bersedia untuk bergerak ke tempat lain dan ke atas.
5. Persekitaran kerja.
Terdapat 168 jam dalam seminggu. Jika anda menghabiskan 40 jam di tempat kerja, ini bermakna anda menghabiskan satu suku minggu anda di sana.Anda harus pastikan anda sukakan tempat itu dan sesuai bagi anda. Ini termasuklah etika pemakaian dan sama ada anda mendapat sebuah bilik atau kubikel. Pertimbangkan saiz dan budaya syarikat (pantas atau santai? Hirarki atau lebih demokratik?) Adakah nilai-nilai syarikat sepadan dengan anda? Adakah ia mesra-keluarga?Adakah anda boleh bekerjasama dengan rakan sekerja?
Ia sukar untuk mendapatkan rasa persekitaran kerja dalam satu temuduga rasmi. Minta bakal majikan untuk memperkenalkan anda kepada bakal rakan sekerja sama ada pada temu bual awal atau yang kedua. Tanya kepada mereka apa yang mereka suka dan tidak suka tentang pekerjaan mereka. Jika anda tidak mempunyai peluang itu, sebelum syarikat membuat tawaran kerja, minta maklumat mengenai bakal rakan sekerja anda dan buat panggilan atau hantar e-mel kepada mereka sebelum menerima tawaran kerja.
6. Keselamatan pekerjaan.
Apabila anda masih muda dan baru bermula, anda mungkin tidak mencari pekerjaan yang akan membawa anda meniti usia emas anda. Namun, anda perlu menilai toleransi risiko anda, walaupun anda hanya mengharapkan untuk berada untuk dua tahun. Adakah pekerjaan di syarikat baru atau sebuah syarikat telah lama ditubuhkan? Adakah firma tersebut dihormati dalam industri dan berjalan dengan baik? Adakah kewangan syarikat stabil?Perkara terakhir yang anda mahu ialah tanpa pekerjaan kerana syarikat bankrap.
7. Tahap tanggungjawab.
Anda mahu pekerjaan yang akan membolehkan anda menggunakan semua pengetahuan dan memantapkan kemahiran anda, bukannya seseorang yang menyuruh anda membuat kopi. Tetapi anda harus ingat bahawa anda mungkin tidak mendapat pekerjaan impian anda sebaik tamat pengajian.Anda mungkin perlu untuk bekerja di beberapa bahagian dan anda perlu mengambil peluang untuk menaiki tangga kerjaya.
8. Di manakah anda mahu berada dalam sepuluh tahun?
Adakah kerja ini akan membawa anda di mana anda mahu pergi dengan kerjaya anda? Walaupun anda mendapat tawaran gaji yang tinggi pada sesuatu kerja, anda harus mempertimbangkannya agar ia sejajar dengan matlamat jangka panjang anda. Memberi tumpuan semata-mata pada gaji permulaan anda adalah berfikiran pendek. Anda perlu melihat gambaran yang lebih besar.